درمان فوری خشکی لب + علائم و علت شایع آن

درمان فوری خشکی لب + علائم و علت شایع آن

  • 70

 

درمان فوری خشکی لب + علائم و علت شایع آن

شدن لب‌ها، خارش، درد خفیف و ترک خوردن پوست لب است.

جوان ایرانی (irjavan.com)

علت خشکی و ترک خوردن لب‌ها چیست؟
همان‌طور که می‌دانید لب‌های شما با بقیه قسمت‌های صورت بسیار متفاوت است. از این نظر که لب‌ها بسیار نازک‌تر و ظریف‌تر بوده و دارای غده چربی نیستند. بنابراین نمی‌توانند رطوبت کافی را تولید کنند. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی علت خشکی و ترک خوردگی لب‌ها می‌پردازیم.

لیس زدن لب‌ها
یکی از مهم‌ترین دلیل ترک خوردن و خشکی لب‌ها این است که افراد عادت دارند که لب‌هایشان را بلیسند. در واقع لیس زدن باعث می‌شود که رطوبت از سطح لب‌ها خارج‌شده و آن‌ها را بسیار خشک کند. معمولاً افرادی که استرس و اضطراب شدیدی دارند، سعی می‌کنند با بزاق دهانشان لب‌هایشان را مرطوب کنند. در این صورت حتماً برای رفع اختلالات خود به روان‌درمانگر مراجعه کنید.

مواد خشک‌کننده در برخی از محصولات لب
برخی از محصولات لب مانند بالم لب‌ها، رژ‌ها و محصولات مشابه دارای موادی هستند که باعث ترک خوردن و خشکی لب‌های شما می‌شود. همچنین برخی از افراد به ترکیبات رایج و محصولات لب مانند عطرها و رنگ‌دانه‌ها بسیار حساس هستند. پس از استفاده از آن‌ها لب‌هایشان خشک‌شده و ترک خورده، همچنین ورم کرده و قرمز می‌شود.

نور خورشید
یکی دیگر از عواملی که باعث خشکی لب‌ها می‌شود، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماورا و بنفش خورشید است. اگر به مدت طولانی در نور خورشید قرار بگیرید حتی ممکن است باعث سرطانی شدن لب‌های شما شود. بنابراین استفاده از محصولات ضد آفتاب مرغوب را فراموش نکنید.

برخی از داروها
برخی از داروها و درمان‌ها مانند آنتی‌هیستامین‌ها، شیمی‌درمانی و درمان‌های دیگر باعث کاهش آب بدن می‌شود. در نتیجه منجر به ترک خوردن لب‌های شما خواهد شد.

کمبود ویتامین
یکی دیگر از دلایل شایع خشکی و ترک خوردگی لب‌ها کمبود ویتامین‌های بدن است. اگر خشکی لب شما بسیار مزمن شود، پس از مراجعه به پزشک، وی برای شما آزمایشی تجویز می‌کند تا متوجه شود آیا دچار کمبود ویتامین هستید یا خیر.

کمبود ویتامین‌های گروه B مانند فولات، ریبوفلارین، ویتامین B6 و ویتامین B12 باعث خشکی و ترک خوردن لب‌ها می‌شود.

آلرژی یا هر نوع حساسیت
یکی دیگر از دلایل ترک خوردگی لب‌ها‌ همچنین ایجاد ورم و خشکی، آلرژی یا هر نوع حساسیت بدن است. عوامل بسیار زیادی مانند مواد غذایی حساسیت‌زا، استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندارد، همچنین استفاده از برخی داروها و حتی لباس‌های غیرنخی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می‌شود.

عفونت‌های ناشی از قارچ
افرادی که مبتلا به هر نوع عفونت ناشی از قارچ هستند، دچار لب‌های خشک و ترک خورده می‌شوند.

سایر علت‌های ترک لب به صورت خلاصه شامل بیماری التهابی روده، کمبود زینک، کمبود آهن، بیماری کرون، التهاب گوشه لب، سردی هوا، رشد زیاد مخمرها و مواردی از این قبیل است‌‌.

 

در همین ابتدا ذکر این نکته ضروریست که اگر از محصولاتی که در ادامه معرفی می‌شود بر روی لب‌هایتان استفاده کردید، اما دچار سوزش و هرگونه تحریک در ناحیه لب و اطراف آن شدید، حتماً ادامه استفاده از آن را متوقف کنید، زیرا ممکن است به لب‌های شما آسیب وارد کند. در ادامه به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌توانید به صورت فوری لب‌های ترک‌خورده خود را درمان کنید‌.

استفاده از بالم لب
حتماً چند بار در روز و قبل از خواب از یک بالم لب غیر متحرک بر روی لب‌هایتان استفاده کنید. شما عزیزان حتی در زمستان نیز باید از لب‌های خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. لب‌های خشک و ترک‌خورده مستعد ایجاد تبخال می‌شود. برای محافظت از لب‌های خود در برابر نور خورشید از بالم لب حاوی spf 30 یا بالاتر استفاده کنید.

اجتناب از لیسیدن لب
افرادی که دارای لب‌های خشکی هستند، معمولاً عادت دارند لب‌هایشان را لیس بزنند یا حتی برخی از اوقات پوست آن را کنده و گاز بگیرند. سعی کنید از هرگونه لیسیدن یا گاز گرفتن و چیدن لب‌های خود پیشگیری کنید‌. هرچند ترک این عادت بسیار سخت است اما تمام تلاش خود را بکنید تا آن را ترک کنید‌.

استفاده از دستگاه مرطوب ساز
در منزل خود یک دستگاه مرطوب‌کننده بسیار مناسب استفاده کنید. به‌خصوص در شب‌ها که از طریق دهان نفس می‌کشید، این دستگاه برای پیشگیری از خشکی لب‌های شما بسیار مفید است.

استفاده از روغن نارگیل
همان‌طور که می‌دانید روغن نارگیل نه تنها باعث نرمی پوست بدن می‌شود، بلکه رطوبت پوست را تأمین می‌کند.

بنابراین ازآنجایی‌که روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی است، برای درمان فوری خشکی لب‌ها بسیار کاربرد دارد. سعی کنید از یک سوآب پنبه‌ای یا یک انگشت تمیز استفاده کنید و این روغن شگفت‌انگیز را بر روی لب‌های خود بمالید. البته فراموش نکنید که باید خالص و ارگانیک باشد.

استفاده از آلوئه ورا
آلوئه ورا معمولاً برای درمان خانگی ناشی از آفتاب‌سوختگی کاربرد بسیار زیادی دارد. اما یک درمان عالی برای لب‌های خشک و ترک‌خورده نیز به شمار می‌رود. البته دقت کنید که آلوئه‌ورای ارگانیک را تهیه کنید. شما عزیزان می‌توانید یک برگ گیاه آن را خریده و برش دهید، تا ژل این گیاه خارج شود. از آن در ظرف شیشه‌ای نگهداری کرده تا در صورت نیاز ژل آن را با انگشت خود بر روی لب‌هایتان بمالید. این ژل را می‌توانید به مدت ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

لایه برداری کردن لب‌ها
اگر لب‌های شما بسیار خشک و ترک خورده است، لایه برداری آن کمک می‌کند که سلول‌های مرده پوست از بین برود. در واقع موانع رسیدن بالم به لب و رطوبت به پوست جدید از بین خواهد رفت.

البته شما عزیزان می‌توانید یک اسکراب لب خانگی تهیه کنید. برای تهیه این نوع لایه بردار یک قاشق غذاخوری شکر یا نمک دریا را با یک قاشق غذاخوری عسل یا روغن در یک ظرف یا کاسه کوچک مخلوط کنید‌. سپس یک سواب پنبه‌ای برداشته تا بتوانید آن را به اسکراب آغشته کرده، با حرکات دایره و فشار ملایم روی لب‌های خود بمالید. پس از چند دقیقه با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. سپس پس از لایه برداری لب‌های خود را مرطوب کنید.

استفاده از عسل
از آنجایی که عسل خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و التیام زخم را دارد، می‌توان از آن برای درمان خانگی پوست استفاده کرد. دقت کنید که عسل باعث مرطوب کردن و محافظت از لب‌های ترک خورده شما در برابر عفونت می‌شود. همچنین به عنوان یک لایه بردار ملایم نیز عمل کرده و پوست‌های خشک و مرده لب‌های شما را حذف می‌کند. البته دقت کنید که عسل ارگانیک باشد و با یک سواب پنبه‌ای آن را روی لب‌های خود بمالید.

کره آووکادو
کره آووکادو نیز به عنوان یک نرم کننده در بالم لب‌ها استفاده شده و عملکرد بسیار خوبی دارد. شما عزیزان می‌توانید کره کادو را به صورت ارگانیک در منزل تهیه کرده و با یک سواب پنبه‌ای روی لب‌های خود بمالید. جالب این است که این نوع کره چرب نیست و به خوبی جذب پوست لب شما می‌شود.

استفاده از چای سبز
از آنجا که چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان و سایر ترکیباتی است که برای مبارزه با باکتری‌های دهان بسیار قوی هستند، برای جلوگیری از پوسیدگی و کاهش بوی دهان همچنین جهت کاهش التهاب لثه‌ها و مرطوب کردن لب‌ها بسیار استفاده می‌شود. همچنین چای سبز برای تقویت سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بسیار مفید است.

ماساژ خیار
به دلیل اینکه خیار منبع ویتامین و عوامل آب‌رسان بسیار زیادی است، برای رفع لب‌های ترک خورده و خشک بسیار مفید است. یک تکه خیار را بر روی لب‌های خود ماساژ داده یا اینکه آب آن را گرفته و روی لب‌ها بمالید تا لب‌های شما آب‌رسانی شده و از خشکی و چروک در امان بمانید.

استفاده از ویتامین E
اگر پزشک اجازه خوردن ویتامین E را به شما داد، حتماً آن را مصرف کنید. زیرا برای جلوگیری از ترک و خشکی لب بسیار مناسب است. ویتامین e با افزایش گردش خون پوست بدن شما را بسیار زیبا و با طراوت می‌کند. همچنین می‌توانید یک کپسول از آن را برداشته و از وسط بشکافید و عصاره آن را روی لب‌های خود قرار دهید. پس از مدت کوتاهی لب‌های خود را بشویید، متوجه نرمی و لطافت لب‌هایتان خواهید شد.

استفاده از محصولات مناسب لب
اگر از رژ لب یا سایر محصولات لب استفاده می‌کنید، حتماً دقت کنید که پوست لب شما را تحریک نکند،‌ همچنین احساس سوزش یا هرگونه ناراحتی در اثر استفاده از آن نداشته باشید.

استفاده از دستگاه بخور
اگر لب‌های شما مدام خشک شده و ترک می‌خورد، می‌توانید در اتاق خواب یک دستگاه بخور قرار داده تا هنگام خواب هنگامی که با دهان نفس می‌کشید هوا مرطوب باشد.

 

چگونه از خشکی لب‌ها پیشگیری کنیم؟


بهترین راه برای پیشگیری از خشکی لب این است که در طی روز چندین مرتبه لب‌های خود را مرطوب کنید. به هیچ وجه لب‌های خود را در هنگام خشکی لیس نزنید. اگر از بزاق دهان برای برطرف کردن خشکی لب‌های خود استفاده کنید، هر چند به ظاهر خشکی و ترک آن برطرف می‌شود، اما به مرور زمان خشک خواهد شد. بنابراین سعی کنید در طول روز از مرطوب‌کننده مناسب لب‌های خود استفاده کنید. البته در دمای سردتر و خشک‌تر نیاز است که تعداد دفعات استفاده از این مرطوب کننده‌ها را افزایش دهید.

افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که هوای آنجا گرم و خشک است یا اینکه در مناطق بسیار سرد زندگی می‌کنند، معمولاً دچار خشکی و ترک خوردگی لب‌ها می‌شوند.
همچنین از محصولات حاوی ضد آفتاب مرغوب استفاده کرده و از محصولاتی که لب‌های شما را طعم‌دار می‌کند پرهیز کنید.
اگر سیگار می‌کشید آن را ترک کنید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
همچنین یکی دیگر از راهکارهای مهم جهت جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها و خشک شدن آن‌ها این است که به صورت منظم لب‌های خود را لایه برداری کنید.
مصرف آب کافی
از آنجایی که کمبود آب باعث خشکی و ترک خوردن لب‌ها می‌شود، بهتر است که به نوشیدن آب در طول روز عادت کنید. کم آبی باعث می‌شود که تمام پوست بدن شما ازجمله لب‌ها بسیار خشک شود. نشانه‌های کم آبی بدن شامل احساس تشنگی، دهان خشک، سردرد و سرگیجه است. البته میزان آب توصیه شده بستگی به عوامل زیادی از جمله جنسیت، سطح فعالیت بدنی افراد و همچنین سن آن‌ها دارد.

استفاده از مرطوب‌کننده
سعی کنید در طول روز به‌ویژه در هوای خشک از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین در فصل زمستان نیز به طور مکرر لب‌های خود را مرطوب کنید.

پیشگیری از سیگار کشیدن
استعمال دخانیات و سیگار کشیدن نه تنها باعث ترک خوردن و خشکی لب‌ها می‌شود، بلکه باعث درد لثه و زخم‌های دهان نیز می‌شود. بنابراین اگر سیگار می‌کشید، در اسرع وقت آن را ترک کنید. پس از ترک سیگار خودتان به مرور زمان متوجه بهبودی وضعیت لب‌ها می‌شوید.

 

روش‌های درمان خشکی لب در طب سنتی
برخی از افراد برای خلاص شدن از ترک و خشکی لب، به طب سنتی رجوع می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب، درمان‌های خشکی لب از نظر طب سنتی را به طور خلاصه برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

استفاده از حجامت
از آنجایی که خشکی لب بر اثر خشکی مزاج ایجاد می‌شود، پزشکان طب سنتی بر این باورند که با حجامت به راحتی می‌توانید آن را درمان کنید. در واقع اینگونه پزشکان، حجابت را یکی از بهترین راه‌های درمان سنتی برای رفع خشکی و ترک لب‌ها می‌دانند.

استفاده از زالو
یکی دیگر از راهکارهای درمانی برای برطرف کردن خشکی و ترک لب، استفاده از زالو است. زیرا در این صورت باکتری‌های موجود در لب‌ها کشیده شده، در نتیجه خشکی آن نیز برطرف می‌شود.

استفاده از مواد قندی
یکی دیگر از راهکارهای طب سنتی این است که ۲ قاشق چای‌خوری قند و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کرده و چند دقیقه اجازه دهید روی لب‌هایتان قرار بگیرد. سپس آن را ماساژ داده و با آب ولرم بشویید.

گلبرگ‌های گل رز
برای رفع خشکی و ترک لب‌ها می‌توانید گلبرگ‌های گل رز را در شیر یا گلیسیرین خیسانده و پس از اینکه به خمیر تبدیل شد، به مدت ۲ الی ۳ مرتبه در روز روی نقاط ترک خورده لب قرار دهید. همچنین شب‌ها قبل از خواب نیز این کار را فراموش نکنید.

عصاره وانیل
یکی دیگر از راهکارهای مفید برای برطرف کردن ترک لب‌ها، این است که ۲ قاشق چای‌خوری شکر را به همراه یک قاشق چای‌خوری سودا و ۲ قاشق چای‌خوری روغن زیتون با یک چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل ترکیب کنید. سپس آن را به مدت یک دقیقه روی لب‌هایتان ماساژ دهید. این کار را روزانه به مدت ۳ الی ۴ مرتبه در روز می‌توانید تکرار کنید.

استفاده از به دانه
به دانه نیز برای از بین بردن خشکی و ترک لب‌ها بسیار مفید است. هر شب مقداری به دانه را در آب خیس کرده و روز بعد که از خواب بیدار شدید به آرامی لب‌های خود را ماساژ دهید‌.

استفاده از ماسک آبلیمو
ماسک آبلیمو نیز برای درمان خشکی لب بسیار مفید است. یک قاشق چای‌خوری آبلیمو را با یک قاشق چای‌خوری عسل و همچنین نصف قاشق چای‌خوری روغن کرچک ترکیب کرده و به صورت ماسک روی لب‌ها به مدت ۷ دقیقه قرار دهید. سپس با آب آن را شستشو دهید. این کار را به مدت ۱۰ روز و روزی یک مرتبه تکرار کنید.

 

زمان مراجعه به متخصص پوست


اگر خشکی لب‌های شما در عرض ۲ تا ۳ هفته درمان نشد و همچنان ترک‌خورده باقی ماند، همچنین با تمام راهکارهای خود مراقبتی که در این مطلب از مجله جوان ایرانی برای شما عزیزان شرح داده شد بهبود نیافت، حتماً به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

دقت کنید ترک لب ممکن است ناشی از آب و هوای خشک باشد. البته واکنش آلرژیک، عفونت‌های قارچی یا موارد دیگر ممکن است باعث خشکی و ناراحتی لب‌های شما شود. حتی برخی از سرطان‌ها هستند که لب‌ها را خشک و پوسته‌پوسته می‌کنند. فراموش نکنید هیچ‌کس بهتر از یک متخصص پوست نمی‌تواند دلیل خشکی لب‌های شما را به طور کامل شرح دهد.

 

سخن پایانی
اگر لب‌های شما خشک و ترک خورده است و با راهکارهایی که در این مطلب از مجله جوان ایرانی به طور کامل شرح داده شد نتوانستید آن را درمان کنید، حتماً با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. برخی از اوقات داروهای مصرفی باعث ایجاد کم آبی و ترک خوردن لب‌ها می‌شود.

اگر شما عزیزان از تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

 

درمان فوری خشکی لب چگونه است؟

 




  • تاریخ ارسال : یک شنبه 16 مهر 1402 ساعت: 6:36
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 30
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 752
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 733
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 75
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 73
            آي پي امروز آي پي امروز : 251
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 244
            بازدید هفته بازدید هفته : 3540
            بازدید ماه بازدید ماه : 3470
            بازدید سال بازدید سال : 30645
            بازدید کلی بازدید کلی : 115017

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.145.74.54
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خبر و آدرس khoramnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    به وبلاگ من خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خبر بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف